Omfattaden fuskförsök.

Jag har varit i kontakt med Bengt Söderberg som är en av Hermods lärare och det han meddelade mig var till stor besvikelse att höra!

Det har framkommit att några av mina läsare kopierat uppgifter rakt av i tron att detta ska ge ett bra betyg. Jag vill återigen påpeka att publikationerna i denna blogg inte är till för det syftet. Texterna ska enbart användas som en tillförlitlig och kompletterande faktabas och inspirationskälla till kurslitteraturen och övriga faktakällor!

På grund av detta fusk har Söderberg ombett mig att ta bort de fördjupningar han författat och som har funnits tillgängliga som ”lärarens svar”. Därav är nu de inläggen lösenordsskyddade och jag kommer inte under några som helst omständigheter ge ut detta lösenord om inte Söderberg personligen godkänner detta.

 

Att den här typen av plagiat har förekommit är någonting som varken jag eller Hermods lärare tolererar. Att behöva dölja Söderbergs fördjupningar av denna anledning är en stor besvikelse för mig men säkerligen inte minst för er eftersom de utgör exemplariska faktareferenser och hade vid ansvarsfullt och ärligt användande kunnat bistå med all den kunskap som kurserna omfattade. Jag har även övervägt att stänga ner hela bloggen på grund av att jag inte vill vara delaktig i någonting som används för plagiering. Men jag kommer fortsätta med bloggen för alla er som använder den och dess material på ett positivt sätt.

Med det här inlägget vill jag också uppmärksamma er på att lärarna på Hermods inte är ovetande om bloggens existens. Alla plagieringar upptäcks och eleven underkänns i kursen. Det lönar sig alltså inte att försöka fuska med den här bloggen som redskap.

 

Jag vill även rikta ett tack till Bengt Söderberg som uppmärksammat mig på det här problemet så att jag inte står ovetande om dessa incidenter. Även ett tack till alla er som fortsätter komma med uppmuntrande kommentarer och mail, det är verkligen skönt att höra den uppskattning ni har!

 

Ang. uppdateringen av bloggen så kommer det gå lite trögare nu ett tag eftersom jag fått jobb och anser att jag förtjänar lite jullov och studieuppehåll. Den 25:e mars 2011 är däremot slutdatum för kurserna Historia A, Kultur och idéhistoria samt Samhällskunskap B för mig och rättade uppdrag från samtliga kurser kommer publiceras efterhand.

K.

 

 

3 kommentarer »

  1. Angelica Said:

    Roligt sätt att driva en blogg på måste jag säga! Väldigt lyckat. Jag studerar själv distans vid hermods och hittade lite hjälp i naturkunskapen. Tackar för det. Förstår inte hur folk kan sitta och kopiera och jag tycker det är väldigt synd att det förstör för andra.

  2. Amina Said:

    Tråkigt att folk inte kan försöka uppnå ett bra betyg utan att fuska. Din blogg har hjälp mig jätte mkt, bland annat när jag läste mitt första ämne och ej förstod uppgiften. Vet inte hur jag skulle klarat min kurs utan inspiration från din blogg. Tack så mkt!

  3. Neta Said:

    Hejsan Knotan.

    Tackar för att du har kvar din blogg. Hjälpte mig när jag ”körde fast” med mitt andra uppdrag i Re A. Kände att jag förstod frågorna bättre efter det att jag läst på din blogg. Inte just att en del kopierar…

    Kan hända jag återkommer efter det att jag är färdig med kursen (och fått betyg) med förfrågan om inloggning så att jag kan läsa lärarens fördjupningar. Ja så är det solklart att jag inte kan använda dem i annat syfte än att inhämta kunskap 🙂

    Hils Neta


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Lämna en kommentar